Masa bermain politik sudah berlalu – Najib

PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendakwa tindak-tanduk kerajaan Pakatan Harapan (PH) berbeza ketika mereka menjadi pembangkang, apabila sudah berkuasa dan memegang jawatan utama seperti Menteri Kewangan atau PM.

Menerusi entri terbaharu bertajuk Cerita Politik atau Fakta? (Political narrative or facts?) di Facebook peribadinya, Najib berkata, dakwaan mengatakan bahawa hutang negara kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kini 65 peratus, iaitu perbezaan ketara dari angka rasmi 50.9 peratus, dan mengatakan bahawa hutang negara sekarang berjumlah RM1 trilion tetapi tidak memberikan butir terperinci mengenai apa yang dimaksudkannya, hanya menimbulkan kesukaran dalam pasaran kewangan, agensi penarafan dan keyakinan pelabur dalam institusi negara seperti Bank Negara Malaysia (BNM).

“Sepatutnya harus ada perbezaan jelas antara naratif politik dan fakta. Mencampur aduk kedua-duanya akan menimbulkan keraguan mengenai krediliti dan profesionalisme institusi terbabit, yang ditadbir oleh undang-undang Malaysia dan mengikut piawaian antarabangsa.

“Berdasarkan daripada kenyataan yang membimbangkan dan mengelirukan ini, Indeks Bursa Malaysia mengalami kejatuhan paling banyak di antara semua pasaran saham di seluruh dunia, mengakibatkan berpuluh bilion ringgit dalam nilai pasaran hilang dalam tempoh satu hari.

“Indeks Bursa negara kita turun 40.78 mata hari ini atau 2.21 peratus, sedangkan Indeks Bursa Indonesia meningkat kepada 0.71 peratus.

“Sebuah portal berita perniagaan The EdgeMarkets berkata, kejatuhan mendadak dalam pasaran saham negara disumbangkan oleh kebimbangan terhadap hutang awam,” katanya.

Najib berkata, sudah tentu kejatuhan ini akan menjejaskan dana negara seperti seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan PNB (Permodalan Nasional Berhad), dan (seterusnya) boleh menurunkan kadar dividen bagi anggotanya untuk tahun ini.

“Begitu juga, apabila ada kenyataan dikeluarkan bahawa kita tidak perlu bimbang mengenai agensi penarafan kredit negara yang diturunkan (sedangkan) ia akan mengakibatkan menggusarkan keyakinan terhadap institusi kita,” katanya.

Beliau berkata, penurunan nilai akan menyebabkan kos pembiayaan hutang menjadi lebih tinggi, iaitu sebanyak RM10 bilion setahun ke atas negara dan ia menyebabkan bank membuat pinjaman dari pasaran antarabangsa untuk menampung kerugian.

Katanya, ia juga boleh menyebabkan aliran keluar modal yang besar daripada pelabur asing dan membuatkan nilai Ringgit menjadi semakin lemah.

“Walaupun anda (kerajaan Pakatan Harapan) mungkin mahu memfitnah dan menyalahkan saya untuk memberikan persepsi mengenai kedudukan kewangan yang sangat teruk, untuk membenarkan mengapa anda tidak dapat menunaikan janji manifesto anda, dan memotong perkhidmatan awam secara besar-besaran, anda harus ingat bahawa negara dan rakyat mesti didahulukan.

“Anda juga boleh mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan mengenai 1MDB atau memberitahu separuh cerita mengenainya untuk menyalahkan saya, tetapi masa untuk bermain politik sudah berlalu.

“Kata-kata yang diucapkan ketika berkuasa menyebabkan kerugian sebenar kepada negara dan rakyat, seperti yang terbukti hari ini menerusi kejatuhan pasaran saham. Ia bukan mengenai undi lagi,” katanya.

SUMBER- Mstar.my

Kebanyakan jam tangan ‘Rolex’ dirampas palsu – Azeez

PETALING JAYA: Beberapa jam selepas pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu kediaman, merampas wang tunai dan jam tangannya, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim tiba-tiba mendedahkan kebanyakan ‘jam tangan mewah’ yang dirampas adalah palsu.

Ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata kira-kira 14 jam tangan mewah berjenama Rolex miliknya merupakan barangan tiruan gred ‘triple’ A.

SPRM menyerbu sekurang-kurangnya tiga kediaman milik Abdul Azeez termasuk rumah di Subang, Selangor dan sebuah lagi rumah dan pejabatnya di Baling, Kedah.

Sumber berkata serbuan itu dikendalikan SPRM Putrajaya dengan dibantu pejabat agensi itu di Perlis.

Dalam serbuan itu wang tunai berjumlah RM500,000 turut dirampas selain RM400,000 mata wang pelbagai negara termasuk dolar Amerika Syarikat, pound British, euro, rupiah, rufiyaa (Maldives) dan riyal (Saudi).

Turut dirampas kira-kira 20 jam tangan dan beberapa barang kemas.

“Saya tak boleh tunjukkan sijil jam tangan itu kerana kebanyakannya adalah palsu. Saya membelinya kerana ia kelihatan cantik dan berkongsinya dengan anak lelaki saya.

“Sudah tentu, ada beberapa utas jam yang tulen. Saya bekerja selama lebih 30 tahun jadi sudah tentu saya mampu membeli beberapa utas jam tangan tulen,” kata Ahli Parlimen Baling itu.

SUMBER- Mstar.my

“Kadang-kadang saya pun marah dengan Rafizi” – Anwar

PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui Naib Presiden PKR Rafizi Ramli ada kalanya membangkitkan kemarahannya kerana lantang bersuara.

Ketua Umum PKR itu bagaimanapun menyifatkan Rafizi sebagai seorang pemuda bijak dan mampu menggerakkan anak muda lain.

“Rafizi ni pemuda bijak, dia wujudkan Invoke dan gerakkan anak muda.

“Dia mempunyai hak untuk menyuarakan pandangannya. Dia ni berbeza sikit, kadang-kadang saya pun dia kritik, tapi saya OK, walaupun agak marah juga,” kata Anwar kepada Oriental Daily.

Anwar berkata demikian apabila ditanya tentang Rafizi dan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Rafizi baru-baru ini mengkritik pelantikan menteri-menteri Kabinet di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad, yang dianggap tidak berunding dengan PKR.

Anwar kemudian mengeluarkan kenyataan dirinya memberi sokongan penuh kepada keputusan perdana menteri dan menggesa semua ahli bertindak sama.

Mengulas lanjut Anwar berkata walaupun Rafizi kadang-kadang lantang bersuara, ia bukan alasan untuk menamatkan karier politiknya.

“Kamu mesti benarkan mereka ini berkembang dan jangan bunuh mereka secara politik seperti dilakukan kerajaan lama,” katanya.

Dalam pada itu Anwar juga memuji Azmin sebagai menteri besar Selangor dan kini menteri ekonomi.

Beliau juga mahu Rafizi dan Azmin terus bekerjasama supaya agenda reformasi dapat dijayakan.

SUMBER- Mstar.my

PSG jemput tiga pemain muda negara beraksi di Rome

PETALING JAYA: Tiga pemain Program Pembangunan Bola Sepak Negara (PPBN) menerima jemputan untuk beraksi dalam kejohanan Bawah 13 tahun di Rome bersama kelab Perancis, Paris Saint Germain (PSG), bulan depan.

Tiga pemain bertuah itu adalah Hazriq Haqqim Mohd Izham, Rohisham Haiqal Hashim dan Mohammad Haykal Danish Mohd Haizon, masing-masing berusia 13 tahun.

Perkara itu diumumkan bekas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menerusi InstaStory beliau.

Khairy memuat naik surat jemputan daripada PSG terhadap tiga pemain muda itu.

Berdasarkan surat itu, ketiga-tiga mereka akan beraksi bersama pasukan B-13 tahun PSG dalam kejohanan di Rome pada 21 hingga 24 Jun depan.

Menerusi surat itu juga, Pengarah Akademi PSG, Jean-Francois PIEN berkata kos penerbangan ketiga-tiga pemain itu akan ditanggung oleh PPBN.

“Teruja untuk menunggu persetujuan daripada anda,” demikian menurut surat jemputan yang ditulis Francois PIEN.

Pada masa sama, Khairy turut meluahkan rasa bangga di atas berita gembira itu.

“3 pemain @nfdpmalaysia dijemput untuk beraksi bersama PSG. Amat bangga dengan mereka!,” katanya.

SUMBER- Mstar.my

Gambar menteri jadi imam di surau kementerian tular

PETALING JAYA: Gambar Menteri Pendidikan yang baharu dilantik Dr Maszlee Malik mengimamkan solat tular di media sosial.

Dalam satu posting gambar di Facebook Khalifah Media Networks, Maszlee dilihat memakai baju hitam dan sedang mengimamkan solat bersama pegawai-pegawainya di bangunan kementerian, Rabu.

“Saja nk share…hari ini kat surau tiba-tiba menteri pendidikan turun mengimamkan solat Zohor.

“Terkejut pegawai-pegawai. Selama ni even KPPM pun tak pernah turun surau tu, ni tiba-tiba YB menteri jadi imam lagi, Alhamdulillah,” demikian keterangan yang ditulis pada gambar tersebut.

Difahamkan gambar yang dimuat naik itu dikongsi oleh salah seorang staf Kementerian Pendidikan dan setakat ini telah dikongsi lebih 2,000 kali di Facebook.

Di ruangan komen, rata-rata netizen memuji tindakan Maszlee.

“Pemimpin yang baik perlu tunjuk tauladan yang baik supaya diikuti oleh rakyat. Solat tiang agama, baik solat baiklah agamanya. Kerana solat membentuk peribadi pemimpin,” tulis Zaim Alias.

Abdul Wahid Yunus menulis: “Kita berharap menteri-menteri yang beragama Islam akan menjadi contoh kepada rakyat Malaysia bahawa perubahan yang beginilah yang diimpikan rakyat. Semoga istiqamah YB Maszlee.”

Dr Maszlee, 44, yang berpengalaman sebagai pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) adalah bekas Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UIA dan juga seorang aktivis sosial yang bergerak atas landasan Pertubuhan IKRAM Malaysia.

Pada Isnin, anggota Parlimen Simpang Renggam itu adalah antara 13 ahli Parlimen yang mengangkat sumpah sebagai menteri kabinet baharu.

SUMBER- Mstar.my

Johan As’ari… Lebih baik diam! Sedih! – Tegur Umie Aida

Umie tegur tindakan Johan.

AKTRES Datin Seri Umie Aida menegur tindakan pelakon Johan As’ari yang meminta pihak polis memeriksa kediaman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad (Tun M) yang ditulis menerusi Twitternya pada Selasa lalu.

Umie di laman sosialnya berpendapat bahawa aktor itu lebih baik mengambil tindakan berdiam diri daripada bersuara mengenai sesuatu yang dia tidak pasti.

“Berdiam itu lebih baik dari bercakap, bila bercakap nampak tahap pemikiran seseorang itu… sedih!” tulisnya malam Rabu.

Pelakon filem Dukun ini turut memuat naik paparan artikel tentang Johan As’ari yang mahu pihak polis turut memeriksa rumah Tun M.

Sebelum ini Tweet berbaur sindiran itu dimuat naik Johan mengundang rasa kurang senang netizen.

Dia turut dikecam apabila dikatakan segaja mencetuskan kontroversi bagi mencari publisiti murahan.

Status Umie Aida pada malam Rabu.

Johan merupakan anak ahli politik yang bergiat aktif dalam Umno iaitu Datuk As’ari Ibrahim, bekas Setiausaha Politik kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor.

Sebelum ini pihak berkuasa melakukan penggeledahan di premis serta kediaman bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim dan menemui sejumlah wang.

Menerusi laporan mStar Online pada Rabu, Johan sudah memohon maaf kepada Tun M dan netizen yang tergores dengan kenyataan berkenaan.

Pelakon filem Juvana ini turut menegaskan laman Twitter adalah ruang peribadinya untuk meluahkan pendapat.

“Saya tidak ambil serius, malah saya ada hak untuk meluahkan apa sahaja yang sama mahukan.

“Saya tidak fikir perkara ini akan tular, saya rasa bersalah dan memohon maaf dengan netizen yang terguris,” ujarnya.

SUMBER- Mstar.my

Tutup Ruangan Komen Di Instagram, Adakah Ini Respon Fattah Amin Selepas Momen Romatis Dikecam?

Walaupun sudah sah bergelar suami dan isteri, namun setiap aktiviti dan pergerakan Fattah Amin dan Fazura tetap menjadi perhatian orang ramai. Mereka juga merupakan antara pasangan selebriti paling sweet di dalam industri hiburan tanah air.

Namun baru-baru ini, video momen romantis Fattah dan Fazura mendapat komen negatif dari segelintir pihak. Sebagai selebriti popular, Fattah jarang memberi komen mengenai sesetengah perkara. Tetapi adakah ini mesej yang ingin disampaikan kepada netizen di luar sana?

Momen romantik Fattzura jadi perdebatan netizen

Terdahulu, tersebar video dimana Fazura dan Fattah Amin bertemu disebuah restoran selepas berbuka puasa. Momen romantis itu dipercayai telah dirakam oleh rakan Fazura. Walaupun sudah memegang status sebagai suami isteri, namun layanan manja diberikan pada Fattah tidak disenangi oleh orang ramai.

Adakah ini respon Fattah?

Terbaru, pelakon lelaki popular itu telah memuat naik foto beserta mesej positif di laman Instagram miliknya. Fattah juga telah menutup ruangan komen di post tersebut. Adakah mesej itu ditujukan kepada netizen yang berfikiran negatif?

SUMBER- Ohbulan.my

Bagi lah coklat kat abang, akak polis – Siti Kasim

Siti Kasim.

PETALING JAYA: Peguam dan aktivis, Siti Kassim berhasrat untuk memberikan coklat kepada anggota polis sempena kedatangan bulan Ramadan, berikutan pasukan keselamatan itu jarang diberikan penghargaan.

Siti Kasim atau nama sebenarnya Siti Zabedah Kasim turut menyeru rakyat Malaysia supaya melakukan perkara yang sama pada Sabtu ini (26 Mei) dari pukul 4 hingga 5 petang.

Acara itu dinamakan ‘Jom Bagi Coklat Kat Abang & Akak Polis’ dengan tanda pagar #chocs4cops yang kini tular di Facebook, dan ramai yang memberi sokongan kepada program itu.

“Saya rasa sudah tiba masanya melakukan sesuatu. Ini hanya isyarat. Kami hanya ingin menunjukkan penghargaan kami terhadap tugas yang telah mereka lakukan. Mereka tidak pernah mendapat penghargaan,” kata Siti kepada The Star Online.

Siti sendiri akan memberikan coklat di balai polis Sentul di Kuala Lumpur berikutan beliau menetap di kawasan itu.

Beliau menggesa rakyat Malaysia lain untuk memberi coklat kepada balai-balai polis terdekat dengan mereka dan memuat naik gambar dan video pemberian itu di media sosial.

“Saya fikir mereka kadang-kadang diperlakukan tidak adil kerana beberapa salah laku segelintir polis tetapi majoriti mereka adalah orang yang sangat baik. Saya agak terkejut mengenai keadaan itu. Saya fikir ramai orang berpandangan yang sama mengenai bagaimana mereka dilayan,” kata Siti.

Beliau menambah, idea tersebut susulan aduan terhadap polis baru-baru ini yang didakwa mengambil coklat di dalam peti sejuk di ‘satu tempat’.

Ia merujuk kepada aduan yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mendakwa beberapa anggota polis mengambil coklat dari peti sejuk di kediamannya ketika serbuan dijalankan berkaitan dengan kes 1MDB.

SUMBER- Mstar.my

[VIDEO]”Pilih Keluarga Melebihi Persahabatan”, Ini Penjelasan Umi Nazeera.. Mak Cik Bawang Sila Take Note!

Wah! sejak gelaran “Mak Cik Bawang” ni menjadi buah mulut orang Malaysia, habis semua cerita nak dijajanya. Pelakon Ummi Nazeera juga tidak terlepas dari ‘cengkaman’ mak cik bawang ni tau.

Haaa, kenapa pula ni? Ummi lebihkan keluarga dari persahabatan? Nak tau tengok video penjelasan Ummi Nazeera ni.

Kami sangat bersetuju dengan Ummi Nazeera, sebab keluarga ni kan darah daging kita so memang “air yang dicincang tak akan putus”.

Sama seperti dalam Drama Baru 2018 Patahnya Sebelah Sayap – Istimewa Ramadan Raya by NIVEA ni, walau apa pun yang terjadi ikatan keluarga pasti akan lebih kuat erat.

Ha! Korang tau tak apa kesudahan drama ni nanti? Kalau nak tau, jangan lupa tonton Drama Baru 2018 Patahnya Sebelah Sayap – Istimewa Ramadan Raya by NIVEA yang akan disiarkan hari Selasa 22 Mei 2018 di TV3.

SUMBER- Ohbulan.my

“Makcik harap sangat kerajaan sekarang boleh bawa Sirul balik”

TAIPING: Umpama peluang kedua. Itu anggapan ibu bekas anggota Unit Tindakan Khas, Koperal Sirul Azhar Umar apabila kerajaan menyatakan kesediaan membuka semula kes kematian model Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang berlaku 12 tahun lalu.

Piah Samat, 76, berkata, perkembangan terbaharu itu mungkin dapat merealisasikan impiannya melihat anak yang dirindui pulang dan menjejakkan kaki semula ke bumi Malaysia.

Menurutnya, sejak ditahan di Pusat Tahanan Imigresen di Brisbane, Australia, tiga tahun lalu, Sirul Azhar tidak pernah mengabaikan keluarga dan sering menelefonnya bagi bertanya khabar.

“Setiap hari makcik bayangkan dia ada di depan mata, tapi makcik tahu hakikat anak makcik tak lagi dibenarkan balik ke Malaysia. Dia juga rindukan makcik, setiap kali kami berhubung dia pasti akan bertanyakan kesihatan makcik, makcik makan apa.

“Makcik harap sangat kerajaan sekarang boleh bawa dia balik,” katanya sambil menitiskan air mata.

Piah yang ditemui di rumahnya berkata, meskipun keadaan kesihatannya kurang baik, tidak bermakna dia tidak mengikuti perkembangan kes anaknya itu.

Katanya, dia juga maklum akan syarat pengampunan penuh Yang di-Pertuan Agong yang dipohon anaknya itu.

“Makcik amat berharap perkara tersebut boleh menjadi kenyataan dan kerajaan mungkin boleh mempertimbangkan permintaannya itu,” katanya.

Sirul Azhar yang didakwa atas pertuduhan membunuh antara jam 10 malam, 19 Oktober dan jam 1 pagi, 20 Oktober 2006 di Bukit Raja, Klang kini berada dalam tahanan Imigresen di Brisbane sejak 20 Januari 2015.

Pada 19 Mei lalu, beliau menyatakan sedia membantu kerajaan Pakatan Harapan untuk mendedahkan apa sebenarnya berlaku berkaitan kematian wanita kelahiran Ulan Bator dengan syarat dia diberikan pengampunan penuh oleh kerajaan baru Malaysia.

Tanpa pengampunan itu, dia tidak boleh dilepaskan dan pulang ke Malaysia.

Piah berkata, sepanjang tiga tahun ini, dia berkesempatan bertemu anaknya itu, dua kali.

“Makcik bersyukur dan gembira dengan keadaan dia di sana, dia baik-baik saja, tapi lebih baik kalau dia selalu ada depan mata,” katanya.-SinarHarian

SUMBER- Mstar.my