Permulaan baik buat Chelsea Sarri, Jorginho dan Kepa

HUDDERSFIELD (England) 12 Ogos – Walaupun menang mudah 3-0 menentang Huddersfield, namun aksi pertama Chelsea musim 2019 agak goyah buat pertama kali juga di bawah kelolaan Maurizio Sarri walaupun dilengkapi dengan penjaga gol termahal di dunia Kepa Arrizabalaga serta pemain tengah Jorginho.

Lebih goyah apabila kemampuan mengawal keseluruhan perlawanan gagal diterjemahkan kepada gol kerana penyerang utama Morata masih lagi belum mendapat sentuhan terbaiknya.

Kebuntuan itu akhirnya dipecahkan oleh N’Golo Kante yang bermain di posisi tengah kanan dan tidak posisi biasanya tengah pertahanan yang telah diambil alih oleh Jorginho.

 

Jorginho juga membukti kenapa Sarri beria-ia membawa dia ke Chelsea dari Napoli apabila tenang menyudahkan penalti selepas Marcos Alonso dikasari di dalam kotak penalti.

Walaupun mendahului dengan 2-0 selepas tamat separuh masa pertama, masuk separuh kedua Chelsea cuba bermain dengan lebih laju dengan hantaran lebih banyak kepada ke barisan serangan.

Bagaimanapun ia kurang berhasil hinggalah Eden Hazard dimasukkan menggantikan Willan menyaksikan pemain kebangsaan Belgium itu melorong bola yang cantik kepada Pedro Rodriguez untuk mudah menewaskan penjaga gol lawan.

 

Kepa pula lebih banyak berehat kerana sangat jarang bola memasuk ke dalam kotak penalti Chelsea sepanjang perlawanan.

Formasi 4,3,3 dan corak permainan baharu yang dibawa oleh Sarri keseluruhannya belum dapat dihadam dengan baik oleh para pemain Chelsea.

Apabila para pemain telah menguasai formasi dan corak permainan baharu pasukan dari Stamford Bridge itu diyakini akan mempamerkan aksi yang menarik serta menghiburkan berbanding ketika dikendali oleh Antonio Conte dan Jose Mourinho. – AGENSI

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *